onsdag den 13. april 2016

B A G E L S




Vi er en rigtig madpakke familie. Det betyder rugbrødsmadder en del gange om ugen, hvilket ofte er ret kedeligt. Men nu er jeg blevet ret vild med bagels. Jeg har altid troet de var tørre og umulige, at holde pålægget i, men bagels er sprøde udenpå og blød indeni, hvilket jeg synes er ret lækkert. Pynt dem med ost, birkes, salt, peber...eller put spinat, gulerod, tomat eller kerner i dejen, kun fantasien sætter grænser. De er super nemme, at bage og drengene elsker, at hjælpe til med hullerne.

Du skal bruge (8 store):

450 g hvedemel
0,25 dl lys sirup
1 spsk olie
0,75 spsk salt
2,5 dl vand, lunkent
25 g gær
1 spsk sukker

Pynt: birkes, sesamfrø, salt/peber eller andet. 
1 udstikker, ø 3 cm





Sådan gør du:

Rør gæren ud i det lunkne vand, tilsæt de øvrige ingredienser. Rør eller ælt dejen til den er glat og smidig. Lad den hæve 15 min.
Del dejen i 8 boller og pres bollerne flade. Brug udstikkeren til, at lave et hul i midten. Lad dine bagels hæve ca. 30 min. et lunt sted.

Inden hævningen er færdig, sættes en gryde over at koge med en masse vand. Kog bagelsne ca. 2 minutter på hver side. Læg de kogte bagels på en bageplade med papir og pynt. 
Bagelsne bages ved 200 grader i en alm. ovn ca. 25 min.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar